28.08.2014
Elonmerkki

Elonmerkki Blogi

Miten yritys voi edistää dialogia SoMessa?

Viestinnän näkökulmasta ei ole olemassa B2B- tai B2C-yrityksiä, eikä niitä ole oikeastaan koskaan ollutkaan. Viestinnässä on aina ollut kyse H2H:sta, ihmisten viestinnästä ihmisille. Sosiaalinen media on omalta osaltaan mullistanut viestintäkenttää enemmän kuin mikään keksintö sitten internetin. Sekin on alunperin tarkoitettu helpottamaan juuri ihmisten välistä kanssakäymistä ja vuorovaikutusta. Yritykset tulivat mukaan vasta, kun sosiaalisten medioiden palvelut halusivat rahastaa keksinnöillään.Lue lisää ›

Kirjoittaja on Smarp Oy:n perustajaosakas Mikael Lauharanta

Opas keskusteluun koneen kanssa

Elonmerkin tämän vuoden teemana on dialogi. Vaikka minulla oli jo valmiiksi jonkinlainen haju siitä, mitä dialogi on, kävin vielä kurkkaamassa Wikipediasta tarkan määritelmän:  (kr. dia 'kautta' + logos 'sana') on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Lue lisää ›

​Kirjoittaja on Suvi Mononen, ex-tiedottaja, nykyinen sihteeri. Kouvolan seurakuntayhtymä ja Elonmerkin uutishuoneen tuotantotiimin jäsen

Dialogisuudella tasa-arvoa ja luottamusta yhteistyöhön

Nykyään yritysten odotetaan olevan yhä enemmän vuorovaikutuksessa sidosryhmiensä kanssa. Jatkuva keskustelu on tärkeää paitsi asiakkaiden, myös yhteistyökumppaneiden kanssa. Kokkikartanon toimitusjohtaja Kati Rajala kertoo yhdessä yhteistyökumppaninsa Ellun Kanojen viestinnän tekijä Inna Perheentuvan kanssa, millaista yrityksen dialogi yhteistyökumppanin kanssa voi parhaimmillaan olla ja mitä hyötyä siitä on.
Lue lisää ›

​Kirjoittaja on Helsingin yliopiston viestinnän opiskelija ja Elonmerkin tuotantotiimin jäsen Laura Salonen

Dialogilla vaikuttajaksi globaalissa digitaalisessa taloudessa

Christina Forsgårdin puheenvuoro viestintäammattilaisen rooleista globaalissa digitaalissa taloudessa – katso maistiaiset tästä videoblogista.
Lue lisää ›

​Kirjoittaja: Viestintäkonsultti ja -kouluttaja Christina Forsgård puhuu tämänvuotisessa Elonmerkissä viestintäammattilaisen rooleista ja kasvusuunnista globaalissa digitaalisessa taloudessa. Vaikuttamisen onnistumisen ytimessä on strateginen kuuntelu.

Vastuullinen dialogi? Vääräuskoiset roviolle!

"Suuren Johtajamme sankarillisesti johtama kansamme etenee, ikuisesti! Vaikka tiemme on vaaroja täynnä, teemme matkaa iloiten!"
Lue lisää ›

Kirjoittajat: Elisa Juholin on valtiotieteiden tohtori ja dosentti.Leif Åberg on valtiotieteiden tohtori ja professori emeritus. Kummatkin ovat kirjoittaneet kymmeniä kirjoja strategisesta ja muustakin organisaatioviestinnästä.

Videot herättävät dialogin

Perinteisen dialogin rajat ovat hälvenneet teknologisten uudistusten myötä. Tänä päivänä lähes kuka tahansa voi aloittaa dialogin kanssasi eikä hänen tarvitse istua vieressäsi. Samaten sinä voit aloittaa dialogin lähes kenen tahansa kanssa missä tahansa päin maailmaa. Elävää tämän päivän dialogista sen sijaan tekee online-video.
Lue lisää ›

​Kirjoittaja Miikka Jokela vastaa Dream Brokerin markkinointiviestinnästä ja on mukana mullistamassa viestintää sekä auttamassa yrityksiä kommunikoimaan online-videoiden avulla.

Työntekijälähettilyys – Sosiaalisen median uusin megatrendi

On mahtavaa olla uranuurtajana ja työskennellä sellaisen asian parissa, mille ei ole vielä edes vakiintunut suomenkielistä sanaa. Silloin nimittäin tietää, että omalla työllä on merkitystä ja oma kädenjälki varmasti näkyy. Seuraavaksi sosiaalisen median megatrendiksikin nimetty työntekijälähettilyys (employee advocacy) kuuluu kyseiseen kategoriaan. Se hullaannuttaa jo ihmisiä ja yrityksiä Yhdysvalloissa, nyt on muun maailman vuoro.
Lue lisää ›

​Kirjoittaja on Smarp Oy:n perustajaosakas Mikael Lauharanta

Vaikenetko, viestijä?

Pyhä. Vaarallinen. Kielletty. Näillä sanoilla luonnehditaan tabua polynesialaisessa kansanperinteessä. Tuttavallisemmin tabut mielletään aiheiksi, joita ei haluta tuoda yleiseen keskusteluun. Ne ovat kuitenkin hiljaisesti läsnä siellä missä mekin. Myös työpaikoilla.
Lue lisää ›

​Kirjoittaja on Helsingin yliopiston viestinnän opiskelija ja Elonmerkin tuotantotiimin jäsen Heidi Penttinen

Esiintyminen, monologia vai dialogia?

Kun katsomme televisiota, voimme röhnöttää sohvalla harvoin reagoivana perunana, tai käydä välillä vaikkapa jääkaapilla, jos ohjelma ei imaise mukaansa. Sama ilmiö toistuu myös yleisötapahtumassa live-esiintyjän kanssa, jos esiintyjä ei ole kontaktissa yleisönsä kanssa. Jos yleisöään ei erikseen kutsu dialogiin, he jättäytyvät seuraamaan monologiasi kuin televisiosta. Silloin on helppo kaivaa älypuhelin esiin tai ajatella omiaan. Sitähän emme tahdo.
Lue lisää ›

Kirjoittaja on Elonmerkin juontaja, vuorovaikutusmuotoilija Simo Routarinne

Dialogia vai ohipuhumista?

Suomessa on meneillään hurja median murros. Se on varmasti tullut selväksi kaikille viestinnän ammattilaisille ja mediataloille. Monen organisaation johto ei ole kuitenkaan vielä oivaltanut sen vaikutusta johtamiseen, liiketoiminnan tai julkisen palvelun kehittämiseen.
Lue lisää ›

Kirjoittaja on ​mediastrategi, tietokirjailija, johtamisen ja viestinnän valmentaja Lilly Korpiola.

Toimivan dialogin jäljillä

Elonmerkin dialogi käynnistyi jo viime vuoden puolella, kun aiempien Elonmerkkien kävijät saivat vastata kyselyyn tulevaan tapahtumaan liittyvistä toiveista ja teemasta. Millaista oikein on hyvä dialogi viestintäammattilaisten mielestä?
Lue lisää ›

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston viestinnän opiskelija ja Elonmerkin tuotantotiimin jäsen Saara Pelto-Arvo

Matthew Luhn uskoo tarinoiden voimaan

Hyvä tarina erottuu informaatiotulvan keskeltä.  Se vangitsee, herättää tunteita ja se muistetaan. Tarinan avulla myös yrityksen viestintää voi edistää luovalla tavalla, joka kestää aikaa ja muutoksia.
Lue lisää ›

​Kirjoittaja on Helsingin yliopiston viestinnän opiskelija ja Elonmerkin tuotantotiimin jäsen Tuuli Ekman

Sokrates kohtaa Selfien

Miksi valitsimme Elonmerkin teemaksi dialogin? Koska se on meistä tärkeä aihe. Tiedämme, että menestyvän organisaation ja toimivan työyhteisön yksi tunnusmerkki on onnistunut dialogi -vuoropuhelu sekä talon sisällä että sen rajapinnoilla.
Lue lisää ›

​Kirjoittajina Elonmerkin tuottaja Paula Pauniaho, asiakkuuspäällikkö, viestinnän osaamisaluejohtaja ja tuotantotyöryhmän jäsen Pirjo Jääskeläinen, asiakkuuspäällikkö, ACC Coach